fbpx

Interessante tips voor het boosten van je webshop

Ben je klaar voor een webshop?
Zorg ervoor dat jouw webshop zich onderscheidt van de concurrentie. Door je shoppers het product zo snel, efficiënt en gemakkelijk mogelijk te bieden, zorg ervoor dat je shoppers graag bij je terugkomen.

 

1. Hou het simpel

Natuurlijk kun je bij ‘optimalisatie’ denken aan zoektermen, en call-to-action knoppen. Maar zorg er eerst voor dat je webshop gebruiksvriendelijk is en een gemakkelijke navigatie heeft. Wanneer je dit niet op orde hebt zijn potentiële shoppers zo weg, en zul je heel veel moeite moeten doen ze weer terug te krijgen. Steeds meer mensen winkelen bij voorkeur op hun mobiele device en ingewikkelde overvolle menu’s leveren eerder problemen op dan dat ze helpen. Het zorgt voor navigatieproblemen met het risico dat je shoppers ergens anders gaan shoppen.

 

2. Zorg voor een goede online zoekmogelijkheid

Wist je dat shoppers die een zoekopdracht binnen de site gebruiken 3 x vaker converteren dan degenen die de navigatietools gebruiken? Hun winkelwagentjes zijn 11% voller en ze besteden 15% meer dan shoppers die gewoon surfen. Desondanks geeft 72% van de sites geen goede zoekresultaten en aanbevelingen. Veel shoppers krijgen dus onnauwkeurige resultaten, veel te veel, of soms helemaal geen resultaten. Dit resulteert natuurlijk in ontevreden klanten, en hoge bounce rates. Betere zoekresultaten en aanbevelingen verkorten de tijd om te bestellen en verhogen daarmee de kans op een aankoop. Zorg er ook voor dat je webshop steeds opent in de taal van de gebruiker.

 

3. Nadruk op een mobiele webshop

Vandaag de dag shoppen steeds meer en meer gebruikers via hun smartphone of tablet. Daarom is het zeer belangrijk dat je webshop op mobiele toestellen gebruiksvriendelijk werkt. Pas je lay-out dus aan aan deze toestellen! Gebruikers willen niet graag heel de tijd inzoomen, uitzoomen, … Ze willen op een zo efficiënt en snel mogelijke manier jouw webshop gebruiken.

 

4. Zorg dat je smartphone sneller kan afrekenen

Aangezien het merendeel van de webshop shoppers op hun smartphone winkelt, zal alles waarmee je de webshop ervaring voor de smartphone shopper zo optimaal mogelijk maakt zich vertalen in een hogere conversie. De mogelijkheid om met één klik te betalen is daar een belangrijk onderdeel van. Apple Pay, Android Pay, PayPal, Payconiq,… kunnen je helpen om een zo soepel mogelijke online winkelervaring te creëren.

 

5. Zorg dat de laadtijden van je webshop sneller zijn

Van zodra shoppers je webshop gaan bezoeken, willen ze zo snel mogelijk het nodige vinden. Zorg ervoor dat de laadtijden van je webshop minimaal zijn. Denk er bijvoorbeeld aan je afbeeldingen zowel voor desktop als mobiel gebruik te optimaliseren.

 

6. Virtuele omgeving van je bedrijf

Win het vertrouwen van je shoppers. Vaak is het hebben van een fysieke winkel een enorm voordeel. Speel dit voordeel dan ook uit! Maak duidelijk in je webshop dat je zowel beschikt over een webshop als een fysieke winkel. Hierdoor weten shoppers dat ze bij problemen steeds langs kunnen komen in de winkel om de problemen op te lossen. Plaats eventueel afbeeldingen, locatie, virtuele rondleiding van je bedrijf op de webshop.

 

7. Contactgegevens

Plaats steeds zeer duidelijk je contactgegevens op je webshop. Dit kan via een contactformulier of door de contactgegevens duidelijk in de footer van de webshop te zetten.

 

8. Klantenservice

Bied de juiste klantenservice aan! Zorg ervoor dat contactformulieren snel beantwoord worden.
Het is belangrijk dat de gebruiker het gevoel krijgt dat hij/zij gehoord wordt en geholpen zal worden. Dit kan je enkel bereiken door hem/haar binnen een redelijke termijn te contacteren om zijn/haar vraag/probleem te beantwoorden.

Zie je het bos door de bomen niet meer voor het maken van een webshop?
Aarzel dan niet om ons te contacteren.

Zin in een stage bij Syscom? Neem dan nu contact op via onderstaand formulier!

Elke maand een nieuwsitem als deze in uw mailbox?